VR Showcase by Digital Cultures 2019 Lwów
VR Showcase by Digital Cultures 2019 Lwów
Teatr Łesii Ukrainki, Lwów
Ul. Gorodotska 36
18.10.2019 - 14-19
19.10.2019 - 11-19
Wstęp wolny
Lwowska edycja VR Showcase prezentuje wybór prac - doświadczeń VR - które znalazły się w programie Digital Cultures 2019 w Warszawie. Składają się na niego przede wszystkim dzieła polskie, ukraińskie i kanadyjskie - często będące wynikiem współpracy między twórcami i instytucjami z tych krajów. Prezentowane projekty wykorzystujących wirtualną rzeczywistość w polu sztuk wizualnych, filmu, animacji, reportażu, teatru oraz projektów interdyscyplinarnych. Część z nich bezpośrednio koresponduje z tegorocznym programem konferencji.
Key to time
47 min.
Key to Time to pełen rozmachu immersyjny film stworzony z myślą o immersyjnym doświadczeniu kinowym. Opowiadana przez niego historia mówi o czasie, miłości i mutacji w obliczu wyzwań, jakie stanowią naukowe hubris, zmiana klimatu i masowe wymieranie gatunków.
Tanek ugrzązł w przyszłości. Został tam wysłany po wypadku z udziałem prototypu maszyny do podróży w czasie oraz dziwnej szklanej dłoni należącej do jego dziewczyny. Powodzie i zanieczyszczenia doprowadziły do wojen, a nowe technologie wojenne zagrażają istnieniu świata. Jedyną nadzieją dla Tanka jest cofnięcie się w czasie. Usiłuje też podróżować przez sny, ale jego plan podróży zawodzi, gdy ląduje on w równoległym świecie, w którym jego sobowtór usiłuje wykorzystać zdolności Anny dla własnych potrzeb.
Nakręcony w technice 3D kina 360°, Key to Time przeplata przeszłość z przyszłością, zabierając widza w podróż, która ukazuje różne pojęcia czasu. Łącząc elementy kina niemego lat 20. XX wieku z wirtualną rzeczywistością, praca ukazuje, jak historyczne wybory odbijają się na współczesnym i przyszłym krajobrazie. Dzieło porusza tematy współczesnych teorii czasu, symultaniczności, kłącza, katastrofy ekologicznej i fizyki kwantowej poprzez stworzone wizualnie i muzycznie modele czasoprzestrzeni, technologiczne narzędzia związane z upływem czasu oraz ludzkie stany takie jak tęsknota, oczekiwanie i rozkład. W pracy występują wokaliści Joanna Freszel, Emily Albrink, Katherine Calcamuggio, Chad Sloan i Jesse Donner oraz aktorzy Natalia Kalita i Paweł Smagała. Roderick Coover odpowiada za scenariusz i reżyserię, a Krzysztof Wolek za ścieżkę dźwiękową.
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022. Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.
GYMNASIA
6:30 min.
Animacja GYMNASIA stworzona została przez nominowany do Oscara® duet Clyde Henry Productions: Maćka Szczerbowskiego i Chrisa Lavisa. Projekt jest koprodukcją Instytutu Adama Mickiewicza, studia Felix&Paul, zdobywcy EMMY® za projekty immersyjne, oraz National Film Board of Canada, jednego z liderów produkcji cyfrowych.
Pokazom festiwalowym towarzyszy instalacja, dzięki której GYMNASIA zyskuje oprawę scenograficzną, zacierającą granicę między filmem a teatrem. W przestrzeni pawilonu widzowie wkraczają w przedziwny świat GYMNASII, doświadczając dysonansu poznawczego jeszcze przed założeniem gogli. Za sprawą głosów dzieci nucących szkolne melodie i niosącego się echa pawilon przeobraża się w jedną z sal budynku szkolnego. Na ścianach pojawiają się projekcje biegających dzieci-marionetek, a widzom towarzyszy dużych rozmiarów marionetka z projektorem, odwiedzająca także inne przestrzenie festiwalowe. Wszystkie te elementy zaburzają postrzeganie rzeczywistych rozmiarów i skali. Nie brak tu również szkolnych ławek, tak dobrze znanych każdemu z nas. Przy jednej z nich siedzi lalka, która cierpliwie czeka, aż odwiedzający założą gogle i zanurzą się w świat GYMNASII. Za projekt i wykonanie instalacji, będącej formą doświadczenia teatralnego, odpowiada Phi Centre, ośrodek sztuk multidyscyplinarnych z Montrealu.
Samą animację opisać można jako mroczny i tajemniczy sen na jawie utrzymany w duchu Kantorowskiej „Umarłej klasy”, którą inspirowali się Szczerbowski i Lavis. Budynek opuszczonej szkoły przywołuje wspomnienia z dzieciństwa za pomocą nie tylko obrazów, lecz także dźwięków (za oprawę tej strony projektu odpowiada znane Headspace Studio, specjalizujące się w doświadczeniach immersyjnych). Teatr lalek i animacja poklatkowa przeplatają się tu z wideo 3D, przenosząc widza do czasów dzieciństwa.
Dana Dansereau, producent ze studia cyfrowego National Film Board of Canada, tak mówi o procesie powstawania filmu: „Animacja poklatkowa w wydaniu VR to nowe i niezbadane terytorium, dlatego realizacja tego projektu nie powiodłaby się, gdyby nie niezwykle utalentowani członkowie pracujących nad nim zespołów”. GYMNASIA to po „Cricoterie” autorstwa duetu Tale of Tales kolejny projekt VR, który jest efektem rezydencji zagranicznych twórców w domu twórczości Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku, organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Fundacją im. Tadeusza Kantora. Światowa premiera GYMNASIA odbyła się podczas tegorocznego Tribeca Film Festival w Nowym Jorku.
Scenariusz i reżyseria: Clyde Henry Productions
Producent: Felix & Paul Studios oraz National Film Board of Canada
Wykonanie instalacji: PHI.
Prezentacja projektu: Instytut Adama Mickiewicza oraz PHI
Aftermath VR: Euromajdan
Doświadczenie interaktywne, ok 10 min.
Aftermath VR jest immersyjnym doświadczeniem dokumentalnym, opowiadającym o fali protestów, jakie przetoczyły się przez Kijów w 2014 r., określonych później mianem Euromajdanu.
W pochmurny poranek 20 lutego 2014 r. działające na polecenie rządu oddziały policji otworzyły ogień do protestujących, uzbrojonych jedynie w kije i drewniane tarcze. W rezultacie śmierć poniosło 50 osób. Kilka dni później prezydent Wiktor Janukowycz uciekł do Rosji.
W ramach Aftermath VR: Euromajdan wykorzystujemy technologie fotogrametrii oraz CGI, by odtworzyć jedną z ulic Kijowa, tak jak wygląda dziś, a która wtedy stała się miejscem zbrodni. Widzowie będą mieli możliwość przejścia dokładnie tą samą trasą, co protestujący, którzy starli się tego dnia z policją.
Aftermath VR: Euromajdan jest kroniką wydarzeń z tamtego dnia, w dużej mierze wykorzystującą archiwalne nagrania. Wspomnienia świadków zostały nagrane w technologii 360° dokładnie w miejscach, w których znaleźli się oni w ten tragiczny poranek.
Bardo v.06
Doświadczenie interaktywne, ok 10 min.
Bardo v.06 to interaktywne doświadczenie VR. Twórcy nawiązują w nim do tybetańskiego bar-do, czyli „tego, co jest między dwoma, przestrzeni pośredniej, międzybytu i rozziewu”. Badają wewnętrzną przestrzeń jednostki, która umiera (dokonuje aktu samowyzwolenia), a nie weszła jeszcze w nową formę istnienia. Zgodnie z zawartymi w Tybetańskiej księdze umarłych sześcioma etapami cyklu bar-do przestrzeń wirtualna została podzielona na etapy, które nie mogą być eksplorowane autonomicznie – ich charakter i celowość oparte są na wędrówce w określonym kierunku. Zgodnie z Tybetańską księgą umarłych są to: Shinay bardo, Milam bardo, Samten bardo, Chikkhai bardo, Choinyid bardo oraz Sidpai bardo. W procesie transmigracji uczestnik utożsamiony jest z ponadindywidualnym „ciałem umysłowym” (jid-kji lus), „duchem” (sems) oraz „świadomością subtelną” (rnam-szes p’ra-mo). Po zakończeniu doświadczenia uczestnik staje się Delogiem – „daa-log zmarły, który powrócił ze śmierci, aby opowiedzieć, co ujrzał i przeżył po drugiej stronie. Delog to ktoś, kto umarł i opuścił ciało, aby po jakimś czasie na powrót w nie wstąpić i nadal żyć”.
The Bridge. VR
10 min.
W VRowej pracy Nikity Shalennego uczestnik wybiera się poza horyzont, w skompresowaną, długą na ponad czterdzieści tysięcy kilometrów, podróż dookoła świata. W tej grze przypadku trasa podróży wynika z przedłużenia linii, jaką jest most, dalej poprzez świat – przebiega przez martwą noc, w której zamazane sylwetki ludzi pędzą naprzód przez opuszczony krajobraz, uciekają przez szare burze cieniste lasy. Powstałe na podstawie akwareli artysty krajobrazy przechodzą z jednego w drugi, gdy podobne do duchów postacie przemierzają brzozowe lasy, pola naftowe, opuszczone kościoły i oceany, w wydawałoby się bezkresnym świecie.
Nikita Shalenny od dawna fascynował się mostami. W tej realizacji potraktował most jako punkt wyjścia do wyobrażonej ucieczki przed kryzysem, który ma miejsce tam, gdzie żyje. Lub jak mówi: „Myśl o ucieczce jest podświadoma, kiełkuje i wyrasta jak młode drzewo. Każdego ranka idę do ogródka z siekierą, rąbię je do korzeni, wyrzucając złe myśli. Następnego ranka jest dwukrotnie wyższa, jej szeleszczące liście rozmawiają z wiatrem, który był już wszędzie”.
Space Explorers
Część 1 i 2
20 min. i 20 min.
Space Explorers to seria filmowych VR o nowej erze podboju kosmosu. Zobacz życie astronautów NASA i to, jak radzą sobie z trudami i poświęceniami w trakcie treningów i misji. Poznaj braterstwo programów kosmicznych na świecie i odkryj najnowsze osiągnięcia i plany eksploracji kosmosu. Space Explorers: A New Dawn rzuca światło na najambitniejszą wyprawę ludzkości, by poznać naszą planetę, nasz wszechświat i nasze pochodzenie. Narrator: Brie Larson.
Stellar Entanglement
10 min.
Oddziaływania między cząsteczkami we Wszechświecie leżą u podstaw stosunków między nami. Czy jest jednak możliwe, że niektórzy z nas noszą w sobie dokładnie te same elementy, które współtworzyły życie w innej części Wszechświata? W końcu, jak twierdzą astronomowie, każdy z nas nosi w sobie pamiątkę kosmicznych katastrof - eksplozji supernowych. Jeśli tak, to czy z samego faktu, że jesteśmy materią rozżarzonych jąder gwiazd wynika coś wyjątkowego? Być może tak, jeśli tylko kontrolowany wybuch utworzył gwiezdne powiązanie.
„Stellar Entangelment” (2019) to cinematic VR powstały w wyniku połączenia dwóch galaktyk - grupy art & science Instytut B61 oraz duetu reżyserskiego The Kissinger Twins. Projekt oparty na motywach immersyjnego spektaklu w reżyserii Jana Świerkowskiego opowiada o tajemniczym instytucie naukowym, który stara się zapewnić nieśmiertelność cywilizacji uwięzionej na skazanej na zagładę planecie w odległym rejonie naszej Galaktyki. Efektem symbiotycznej współpracy artystów jest dziesięciominutowy film poruszający nie tylko naukowe kwestie ewolucji gwiazd i splątania kwantowego, ale również sygnalizujący filozoficzne pytanie o miejsce kosmosu w człowieku.
Szepty
22 min.
Na pograniczu polsko-ukraińskim życie toczy się powoli, ale pod powierzchnią gęstość rzeczywistości wymyka się racjonalnemu ujęciu. Życie i śmierć nie oznaczają tutaj trwania i zaniku procesów biologicznych, są one nieprzeniknionymi siłami, które stanowią podstawowe doświadczenie bycia.
Tutaj mieszka Szeptucha. Leczy ludzi za pomocą mocy słów, gestów i obrazów. Tajemnicza natura, religijna ceremonialność i pogańskie rytuały mieszają się ze sobą na drodze do doświadczenia wciąż żywego tu jeszcze sposobu postrzegania świata.
Szapty miały swoją światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2019 r.
Traveling While Black
19 min.
Traveling While Black to filmowe doświadczenie VR, które pozwala widzom i widzkom na zanurzenie się w długiej historii ograniczania praw Afroamerykanów i Afroamerykanek oraz tworzenia bezpiecznych przestrzeni w amerykańskich społecznościach. Odwiedzimy historyczną już restaurację Ben's Chili Bowl, gdzie usiądziemy z właścicielami, którzy podzielą się z nami swoimi doświadczeniami. Traveling While Black, podważając rozumienie rasy oraz dyskurs rasowy w Ameryce, zwraca uwagę na palącą potrzebę podjęcia dyskusji na temat trudności, jakich mniejszości wciąż doświadczają podczas podróży.